In Romania a devenit o practica extrem de des intalnita conversia(schimbarea) de volan la auto sh(second hand).Conversia de la volanul pe dreapta la volanul pe partea stanga.Piata auto sh romaneasca depaseste la tepe orice alta piata auto europeana.
De ce a fost si este des folosita la auto sh acesta practica?
Motivul numarul unu este costul in general mai redus al unei masini sh cu volanul pe dreapta fata de cele cu volanul normal pe stanga.Tari care au masini cu volanul pe dreapta sunt Anglia,Irlanda,Scotia,Australia,India si mai sunt cateva .Cele mai multe venite in Romania sunt cele din Anglia,de unde si expresia masini de Anglia desi nu sunt toate de acolo.
Ce presupune schimbarea volanului de pe dreapta pe stanga?
Schimbarea nu doar a volanului ci si a multor elemente ale masinii .Se schimba bordul,coloana de directie,calculatoarele masini sau resetarea lor,airbag-urile,pedalierul si multe alte componente in compartimentul motor si nu numai.
De ce prezinta un risc urias conversia de volan in Romania ?
Despre acest subiect am putea scrie o carte dar o sa detaliem cat mai sumar acest lucru.
Indiferent ce mecanic sau unitate service va promite si se lauda ca o sa va faca masina exact ca una normala cu volan pe stanga fara sa simti diferenta va minte.
De ce va minte?
In primul rand sa va ia bani si in al doilea rand chiar daca depune efort sa faca acesta schimbare ca la carte nu va reusi.
De ce nu va reusi?
Nu va reusi indiferent cat de expert si profesionist ar fi pentru ca nu are dotarile necesare si aparatura de testare a masinii si componentelor masinii dupa conversie.Aceste dotari si echipamente niciun service in Romania nu isi permite sa le cumpere fiind extrem de scumpe si rare.
Bordul si schimbarea lui.
Sa dai jos bordul unei masini si sa pui altul la loc aproape orice mecanic si service poate face dar ca sa fie el ca de fabrica la fel de bine prins,ancorat niciodata nu va fii.
Pentru a vedea de ce nu poate un service prinde ca fabrica vedeti procesul de fabricatie al unei masini,azi este foarte simplu dai pe youtube marca respectiva si vedeti ce aparatura au cand pun bordul.
Au un robot special pentru asta si verifica automat cu laser si alte procedee precise.Are vreodata in Romania cineva acesta dotare? Cu siguranta nu.
Montarea airbag-uri.
La montarea airbag-urilor sunt cele mai mai probleme la conversia de volan.Unii le monteaza la loc altii nu dar la 99% din ei sansa de a se deschide la un impact este aproape zero.!
De ce asta se intampla asta?
Pentru a se deschide un airbag comanda trebuie data de un senzor si calculatorul masinii.Un mecanic sau service din tara noastra desi schimba tot nu poata sa faca accele reglaje,setari pt airbag.Hai sa presupunem ca le face dar niciodata nu le va putea testa daca functioneaza sau nu.Nu va putea ca nu are dotarile necesare nu din rea vointa.
Fabrica face sute de teste la declansarea de airbag ,unele statice pe stand si altele dinamice.Testele dinamice presupun distrugerea masinii in crash teste cum sunt la Euro Ncap.Daca nu stiti ce este inca asta dati pe youtube.com clipuri cu acest lucru.
Un mecanic sau service ar trebui sa procedeze la fel,mai ales ca este practic alta masina dar nu isi permite asemenea teste pentru ca ele costa extrem de multi bani.
Piesele folosite la conversie.
99% din piesele folosite la conversia de volan sunt second -hand,daca le-ar cumpara de noi pe toate nu ar merita pretul platit si masina ar fi mai scumpa decat una normala!
Nimeni in Romania nu are masina cu conversia facuta cu piese noi si originale,tineti minte bine acest lucru,va asiguram!
Ca exemplu dam una dintre cele mai folosite masini pentru conversie de volan.
Bmw seria 3,cod intern e90,motor 2litri diesel.Acest model este in topul celor mai multe masini cu conversia de volan facuta.
Pret Anglia intre 2000-4000 euro in functie de an si dotari.
Pret piese second hand+manopera pt conversie 1000-2000 euro in functie de masina .
Pret de vanzare Romania acest model normal cu volan pe stanga intre 4000-11.000 euro.
Daca cei care fac conversia de volan ar folosi toate piesele noi pretul masinii va fi la fel de mare sau mai mare decat una cu volanul pe stanga si nimeni nu ar mai face conversia!
Riscurile unei masini cu conversia facute sunt numeroase dar enumeram cele mai importante
-risc in caz de accident de a nu se deschide airbag
-probabilitatea mai mare de a face accident cu o asemenea masina avand piese second mai mult decat ori rabla de pe strada
-interiorul ca produce zgomote enervante in timp,in 2 ani pe drumuri proaste o sa fie mai galagioasa ca un vechi Logan de taxi
-km dati inapoi mai mult decat la orice masina,multi inca confunca milele cu km,o mila are peste 1.6km pt cine nu stie inca acest lucru
-o masina cu conversia facuta are la unele masini tendinta de a fura km,inregistreaza la bord un km nu la 1000 de metri ci mult mai mult,calculeaza aproape ca la mile.
In cazul in care masina fura efectiv singura km tie iti da teapa nu altuia pentru ca daca nu verifici uleiul la motor sau uiti in loc sa faci revizia la cati km trebuie o faci mult mai tarziu.Iti furi singur caciula,uneori motorul este distrus,stiim ce uleiuri auto sunt la noi in tara,schimbarea uleiului peste 10.000 km este o greseala pe care o vei simti la portofel mai tarziu.
Ce recomdam la cei au deja cumparata o masina cu volan pe dreapta?
In acest caz exista doar trei variante.
1.Vanzarea masinii la dezmembrari sau o vindeti singuri pe bucati.
Daca aveti o masina ce are cutie de viteza automata,unitate centrala de comanda(idrive,mmi,command ori altele) si alte dotari scumpe,va recuperati bani dati pe masina si chiar mai mult decat valoarea ei.
2.Pastrati masina exact asa cum este dar circulati cu viteza redusa si pe distante scurte.
In acest caz reduceti mult riscurile conducerii unei asemenea masini.Nu uitati ca vizibilitatea si timpul efectuarii manevrelor (depasire,parcare etc…) este mai mare ca in cazul decat la o masina cu volan pe stanga chiar daca sunteti soferi experimentati si talentati!
3.Cumparati o masina identica cu cea cu volan pe dreapta.
Aceasta varianta este recomandata daca gasiti o masina acceasi marca,model extrem de ieftina.Masina sa aiba caroseria in stare buna in rest luati piesele de pe cea cu volanul pe dreapta.In general cei ce procedeaza in acest mod iau toate piesele bune de la cea cu volan pe dreapta si pun,pastreaza pentru cea normala.Restul de piese ramase nefolositoare le vand.
Daca vreti auto sh prima data ganditi la siguranta in trafic nu la bani sa luati decizia corecta!