In randurile urmatoare vom incerca sa explicam cat mai pe scurt care despre pretul corect ce merita sa fie platit pentru o masina noua sau second hand.Indiferent de buget poti face alegeri foarte proaste sau foarte bune.
Masini ca cele din pozele de mai sus ca exemplu se pot gasi pe piata europeana second hand putin rulate la mult sub 100.000 euro. Acesti bani dau deseori cei din tara noastra pe masini noi dar banale,plictisitoare,comune de mai sunt ca ele mii in tara.
La masini noi sunt patru categorii de marci
-low cost
-medii
-premium
-exotice,rare cu potential enorm de a devenii clasice valoaroase
In cazul unei marci low cost este o mare prostie sa dai sume peste 15.000 de euro pe un model al unei asemenea marci.De ce?
Din doua motive extrem de simple.In primul rand caroseria si calitatea vopselei lasa de dorit .Siguranta pasiva,activa este slabuta iar in al doilea rand devalorizarea uriasa in timp.Sa dai sume apropiate de 20.000 euro iar masina ta dupa 5 ani sa mai valoreze maxim 5000 euro?Vorbim de preturi la care se vand nu stai cu ea la vanzare un an sau mai mult.
Daca vrem sa cumparam o marca medie,normala,adica nu este nici low cost dar nici pretentii prea mari de premium nu are.In cazul cumpararii de noi este o greseala sa platiti peste 30.000 euro pe un asemenea model.De ce?
Sunt mai multe motive in acest caz pentru care consideram o greseala acest lucru.Primul motiv este ca la acesti bani puteti lua second hand aproape noi si foarte putin rulate masini marci premium cu mai multe dotari si cu nivel de siguranta superior.Al doilea motiv este ca la peste 30.000 euro se gasesc in afara tarii modele mai vechi ce-i drept dar marci ca Porsche,Maseratti,Bentley inca in stare foarte buna,unele din ele construite manual sau cu materiale de o calitate pe care nu o au nici multe masini noi de 100.000 euro.
Motivul numarul trei este devalorizarea lor,ca exemplu un Vw Tiguan in timp se va devaloriza mai mult decat un Audi Q5 ori Porsche Macan desi au in parte parte acceasi platforma tehnica si multe piese in comun.De ce sa dai accei bani pe Tiguan cand poti lua secon hand Macan?Daca vrei sa dai foc la bani ia Tiguan nu te obliga nimeni.
Masini premium noi.Pretul maxim care il merita o masina premium noua indiferent ca este model de familie,de lux sau sport este de 60.000 euro.Peste 60.000 euro sa dai este o greseala pe care o vei regreta mai tarziu.De ce?
Peste 60.000 euro platesti doar marketingul,imaginea marcii din reclame nu masina.Ca exemplu perfect Bmw seria 7 se bazeaza pe platforma seriei 5 fiind diferente foarte mici,la fel procedeaza Audi,Mercedes si alte marci pt a avea venit cat mai mare si costuri cat mai mici deci profit.
De ce sa dai peste 60.000 cand la acesti bani gasesti second hand masini in stare foarte buna marci sport ca Lamborghini,Ferrari,Aston Martin si altele exotice?
La acest pret de masini sh marci de lux suprem ca Bentley si Rolls Royce.Ca ex un seria 7 de 100.000 euro nou in nici 6 ani nu mai valoareaza nici 30.000 euro dar un Rolls Royce isi va pastra valoarea de piata poate chiar va creste daca ai un model special sau in stare excelenta.Multi se sperie de impozite si taxe dar cine are peste 60.000 euro pt o masina mai conteaza maruntisul?
Masini exotice,rare noi.
Pretul real pe care merita a fi platit pentru aceste marci este de maxim 200.000 euro? De ce atat si nu mai mult?
In primul rand pentru ca la acest nivel de preturi apar anual alte modele mai frumoase,performante sau luxoase.In al doilea rand pentru ca intretinerea lor la nivelul cerut implica eforturi mari.Nu poti lasa o asemenea masina parcata oriunde,va fii un magnet pt hoti si invidiosi,este o grija speciala cu ea.Cei care aleg aceste masini au angajat un om ce se ocupa doar de masina,o transporta pe platforma unde vrea propietarul,o duce la revizii doar la sediul marcii,o parcheaza doar la parcari platite si pazite.
Daca nu este intretinuta exemplar se va devaloriza rapid si nimeni nu va dori sa o cumpere cand doresti sa o vinzi.
Marele castig si avantaj al acestor masini este ca daca propietarii stiu ce sa aleaga si au grija foarte bine de ele pot deveni clasice de valoare,valoare ce poate depasii uneori valoarea lor de noi!
Asemenea masinii sunt asemenea tablourilor si operelor de arta,este binecunoscut faptul ca daca sunt si editii limitate sau speciale second hand vor avea valoarea dubla sau tripla fata de noi.
In cazul cumpararii unei masini second hand un pretul ce merita platit este de
-8.000 euro low cost
– 15.000 euro marci medii ce bat spre premium
-30.000 euro marci premium
-pana in 150.000 euro marci exotice,rare
Analiza acestor costuri a fost facuta dupa studierea pietei auto romanesti,europene si mondiale,analiza facuta dupa socoteli contabile pentru a putea revinde masina la o valoare cat mai buna posibil cand propietarul doreste acest lucru.
Cel mai indicat si corect lucru la cumpararea unei masini second hand este ca vanzatorul sa ofere toate cheile masini(normal ar trebui sa fie 3 dar majoritatea au doar doua)si 4 roti complete de rezerva(anvelopa+janta).Masina dotata cu trusa de prim ajutor,triunghi,cric iar daca nu este prevazuta cu roata de rezerva sa ofere kit pt pana.
Daca masina nu a fost avariata in trecut,nu prezinta probleme de functionare si ofera exact ce am spus in randurile de mai sus merita platit pretul cerut.De ce acest lucru?
Doar o singura roata ,janta +anvelopa poate costa la unele masini peste 300 euro,credeti ca faceti economie ca cumparati masina fara nimic cheala mai ieftina cu 500 euro? O sa platiti pe jante,anvelope mult mai mult de 500 euro.
Al doilea motiv pentru care merita platit pretul cerut este ca nu mai pierzi timpul sa cauti jante si anvelope prin magazine,pe internet sau targuri auto.
Nu recomandam sa folositi anvelope all season,din doua motive,se vor toca prea repede fiindca vara se toceste partea de iarna si iarna partea de vara.Al doilea motiv este performanta lor,o anvelopa all seazon este doar un instrument de marketing fiindca nu ofera performantele celei de vara in anotimpul cald iar iarna nu va oferii siguranta si franarea celor de iarna dedicate.
Acest model de anvelope a fost creat pentru cei zgarciti si cei care vor sa isi vanda repede masina si nu vor sa bage bani in anvelope ori se deplaseaza zilnic distante extrem de scurte si la viteze de oras.
Anvelopele all seazon sau second hand au fost cauza multor accidente pentru ca in caz de urgenta acesta nu mai ofera siguranta in trafic.Importanta anvelopelor o stiu cel mai bine ingineri de curse,o anvelopa face uneori diferenta intre castigatori si invinsi.!