Iti cumperi masina electrica?Fiabilitate-costuri!

Masina electrica este un subiect la moda in ziua de azi,fiecare constructor lanseaza modele noi electrice pentru a isi mari vanzarile.Provocam la lupta pasionatul auto ,ecologistul si contabilul .Are masina electrica destule calitati incat toata lumea sa fie multumita?

Ecologie

O masina electrica este creditata deseori ca masina ecologica pentru ca are zero emisii de noxe adica nu polueaza deloc.La prima vedere asa pare,masina viitorului dar consuma curent electric.Producerea curentului electric inca presupune un proces poluant prin arderea de combustibili fosili.Se estimeaza de catre specialisti ca abia in 2040-2050 curentul electric se va produce exclusive din resurse regenerabile.Cel mai poluant proces in fabricarea la o masina electrica o reprezinta bateriile sale.Reciclarea lor presupune si ea tot un proces extrem de poluant si exista riscul contaminarii panzei de apa freatica si a solului cu rezidurile toxice.Niciun constructor auto sau vreun producator de baterii nu a gasit o solutie ideala pentru a construe si recicla bateriile fara sa polueze.

Sunt facute studii si calcule care demonstreaza ca o masina electrica fabricata in prezent este chiar mai poluanta decat una hibrida sau clasica(doar cu motor termic).Aceste calcule sunt facute pe o durata de utilizare estimata de 8ani cat rezista cele mai performante baterii din prezent.

Fiabilitate

O masina electrica in teorie este mai fiabila decat una hibrida sau una ce are doar motor termic.Motorul electric prin constructia sa si principii fizice demonstrate are o durata de viata mai mare de cinci ori decat un motor termic.Practica insa ne demonstreaza altceva .Elon Musk,fondatorul Tesla cel care a lansat prima masina electrica de serie larga promitea ca motoarele sale vor rezista intre minim un million de kilometri si maxim zece milioane de km.In realitate nici un propietar de masini Tesla nu a depasit 300.000 de kilometric parcursi fara a schimba motorul.Renault Zoe si alte masini electrice inca nu au depasit  bariera de 400.000 de kilometric parcursi fara a schimba motorul original cu altul nou.

Pentru un utilizator obisnuit sa zicem ca nu ar fi o problema,poate nu fac acest numar de kilometric cu masina propie nici in zece ani.Cine merge multi kilometri sau nu are bani de o masina noua si o cumpara second hand este o problema mare.Ca exemplu un taximetrist merge anual minim 50.000km iar curieri sau cei din distributie depasesc uneori si 80.000de km pe an!

Costul inlocuirii motorului nu mai este acoperit de garantia producatorului si nu il poti face chiar in orice service auto.Asta inseamna ca vei da multi bani,uneori poate depasi costul masinii pe care ai cumparat-o!

Costuri

Costul de achizitie la o masina electrica noua chiar daca statul acorda un bonus eco de 10.000 de euro este totusi mai scumpa decat o masina termica cu cel putin 8000 de euro.Daca ne referim la o masina electrica second hand statul nu iti mai acorda nici o prima iar pretul fata de o masina cu motor pe benzina sau motorina este tot mare.Diferenta de pret intre ele este de minim 4000 de euro la accelasi an de fabricatie si aproximativ accelasi numar de kilometri parcursi.

Masina electrica poate sa inlocuiasca definitiv in prezent o masina hibrida sau una clasica?

Poate inlocui cu success alte tipuri de masini doar in cazul in care mergi in peste 90% din timp in oras sau mergi in majoritatea timpului distante de sub 150 de kilometri.Iarna de exemplu ai o autonomie mai mica decat in restul anului pentru ca folosesti mai mult curent electric pentru a incalzi interiorul masinii,parbrizul.Bateria se descarca mai repede decat in mod normal iarna,temperature ideala pentru baterie este de +18 grade Celsius.Vara cand temperaturile depasesc uneori si +38 grade Celsius bateria iar isi va micsora performanta.In prezent cea mai mare problema a masinilor electrica o reprezinta performanta bateriilor.

Cand masinile electrice vor distruge piata auto si pot sa inlocuiasca restul masinilor de pe strazi?

La aceasta intrebare au incercat sa raspunda experti auto si economisti de renume mondial si au ajuns la o concluzie deloc surprinzatoare cu care suntem de accord.Greutatea mai redusa cu 50% a bateriilor auto fata de prezent si autonomie de minim 800de kilometri.Doar cand va atinge acesta performanta masina electrica este prima optiune pentru orice posesor de permis auto din lume.In prezent cele mai usoare baterii au peste 300 de kilograme iar cele mai grele depasesc lejer 500de kilograme.Autonomia reala(nu cea declarata de constructor) cea mai mare este de 600km si asta doar cand masina este noua.In timp bateria isi mai pierde din capacitatea sa,dupa un anumit numar de kilometric sau finalul celor 7 sau 8 ani cat are garantie autonomia va fi la maxim 300 de kilometric in conditii reale.

Exemple

Dam cateva exemple pentru a intelege fiecare daca pentru el este sau nu rentabila masina electrica.Am ales rivali Renault Zoe masina noua si Renault Clio in prima confruntare cu cifrele in fata.Dupa acesta confruntare urmeaza cea dintre Zoe si Clio dar ca masini second hand.Sunt acceasi clasa,au spatiu interior similar si gabarit.

1 Cost Zoe nou-cel mai ieftin costa 30.000 de euro echiparea de baza fara nici un optional.Am luat in calcul fara tichet rabla pentru ca nu toti le cumpara cu tichet.Autonomie reala 300 de kilometric,motor de 109 cai putere si baterie de 52kWh.

2.Cost Clio nou-12.000 de euro costa cel mai ieftin model pe benzina si 15.000 de euro cel diesel,celebrul 1,5dci.

Consumul de combustibil la cel pe benzina este intre 5-9litri in functie de unde mergi cu masina si cum mergi de tare.La diesel poti obtine consum chiar si de sub 4litri in afara orasului.In cazul lui Zoe la consum ai doua variante,cauti puncte de incarcare la benzinarii unde sunt sau o incarci la o priza normal acasa.Costul poate fi zero la unele puncte de incarcare sau platit iar acasa se vede in factura de curent.Vedeti fisa tehnica si calculati la pretul actual al curentului electric pentru un calcul cat mai exact.Doar in situatii exceptionale Zoe poate batea un Clio la capitolul costuri totale,calculati sa vedeti daca gresim sau nu.Daca propietarul merge exclusiv in afara orasului Zoe nu are nici o sansa sa castige!

Masini second hand

Cel mai ieftin Renault Zoe fara accident si cu carte service la zi este la pretul de 8000 de euro,an de fabricatie 2013.Diferenta de pret intre motorizarea pe benzina si cea diesel este minima si sunt cam la accelasi preturi.Renault Clio la accelasi an de fabricatie si tot fara accident in trecut alaturi de carte service la zi costa minim 4000 de euro.Am luat in calcul doar cele mai ieftine la preturi medii diferenta de pret este mai mare.

Concluzie

In prezent masina electrica inca nu poate inlocui definitiv restul masinilor.Preturile lor sunt inca prea mari atat ca noi cat si second hand.Pentru a anula diferenta de pret fata de alte tipuri de masini trebuie sa mergi foarte multi kilometri in oras.In oras pot deveni rentabile ,din cauza franarilor dese bateria se incarca in mers si autonomia iti este suficienta.In special cei care practica taximetrie merg zilnic intre 150 si 300km conform unor statistici din service.Pentru un asemenea tip de client poate devenii rentabila.La sub 15.000 de kilometri anual nu ai nici o sansa sa iti amortizezi vreodata diferenta de pret fata de o masina clasica.

Teoretic o masina electrica se strica mai rar si intervalul de revizii este mai mare decat la alte masini dar in caz de defectiuni costul este piperat uneori insuportabil.Am intalnit cateva cazuri de propietari de Renault Zoe care au preferat sa vanda masina cu 3000 de euro cu bateriile defecte.Deasemenea cei care au avut nesansa sa li se strice motorul decat sa il inlocuiasca le vand asa cum sunt.Costul inlocuirii bateriilor costa  minim 8000 de euro iar cel al motorului are un pret de minim 4000 de euro.

La o masina electrica second hand  cel mai important este cum se prezinta bateriile si cati kilometric a mers masina.Bateriile teoretic au durata de viata de 8 ani dar asta nu insemana ca te si tin atat timp.Conteaza si cati kilometric a mers masina .Daca  cineva merge 40.000 km anual uzeaza mai mult bateria ca cel care merge doar 10-15.000 de kilometri pe an.In cazul accidentelor exista riscul declansarii incendiilor din senin,tinichigii repara masina la caroserie nu sunt se baga la partea electrica.Deasemenea in cazul unor contacte imperfect exista riscul electrocutarii si poti fi ucis dintr-o neatentie.

Ecologistul se simte bine ca nu vede fum pe teava iesind si masina este super silentioasa ,pasionatul auto simte placerea condusului atunci cand nu merge la viteze de autostrada.Contabilul insa sufera cel mai tare din totI ca oricum ar calcula parca tot pe minus iese.Niciunul nu este fericit dar pe viitor sunt sanse ca balanta sa fie mai pozitiva pentru toti,speranta moare ultima!

In acest video se poate vedea o parte din procesul de fabricare a bateriilor cu litiu pentru masinile electrice

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *